یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ 
qodsna.ir qodsna.ir
تحلیلگر آمریکایی در گفتگو با خبرگزاری قدس:

7 اکتبر آغاز پایان رژیم صهیونیستی است | سرکوب دانشجویان حامی فلسطین، جایگاه بایدن در انتخابات را به شدت تضعیف کرد

آبایومی آزیکیوی سردبیر خبرگزاری پان-آفریقا به خبرگزاری قدس گفت، حمله تلافی‌جویانه 7 اکتبر 2023 علیه رژیم صهیونیستی، فصل جدیدی را گشود که آغاز پایان این رژیم خواهد بود.


آبایومی آزیکیوی، کارشناس آمریکایی، در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری قدس گفت، حمایت آمریکا از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین دست داشتن دولت بایدن در سرکوب اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین، در نهایت باعث تضعیف حمایت از رئیس جمهور فعلی در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا خواهد شد.
 
متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:
 
خبرگزاری قدس: تأثیر اعتراضات دانشگاهی بر سیاست‌های آمریکا چیست؟
آبایومی آزیکیوی: این تظاهرات در چند هفته اخیر اداره دولت جو بایدن را در موضع تدافعی قرار داده است. هرچند بایدن ادعا می‌کند کاخ سفید خواستار آتش‌بس (در غزه) است، اما همچنان می‌گوید حمایت آمریکا از اسرائیل "خدشه‌ناپذیر" است. سیاست خارجی آمریکا به وجود رژیم اسرائیل برای حفظ سلطه خود بر منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا وابسته است. خواست دانشجویان دانشگاه‌ها برای قطع کامل روابط آموزش عالی با رژیم اشغالگر نشان می‌دهد که تبلیغات چند دهه‌ای برای نشان دادن اسرائیل به عنوان تنها "دموکراسی" در این مناطق، در حال فرو پاشی است. صهیونیسم به عنوان یک ایدئولوژی نژادپرستانه که باید از سوی مردم آزاد‌یخواه در سرتاسر جهان رد شود، دیده می‌شود. کاملاً واضح است که دولت بایدن حملات به تحصن‌های برپا شده در حمایت از فلسطین در دانشگاه‌ها و کالج‌ها را هماهنگ کرده است. بیش از 3000 دانشجو و استاد در دوره اخیر دستگیر شده‌اند. این اقدامات سرکوبگرانه، حمایت مردم از انتخاب مجدد بایدن-هریس را تضعیف کرده است.
 
خبرگزاری قدس: چرا رژیم صهیونیستی به رغم شکست در دستیابی به اهداف خود، به جنگ علیه غزه ادامه می‌دهد؟
آبایومی آزیکیوی: این رژیم در موقعیت مأیوس کننده‌ای قرار دارد. رژیم صهیونیستی  در پی شکست در غلبه بر نیروهای مقاومت در غزه پس از بیش از هفت ماه حمله، و افزایش اعتراضات جهانی علیه تجاوزات نظامی‌اش، از ضعیف شدن پروژه صهیونیستی در جهان هراس دارد. دیگر کشورهای منطقه غرب آسیا نیز حامی نیروهای مقاومت هستند چرا که عملیات نظامی علیه نیروهای اسرائیلی انجام می‌دهند. نیروهای مقاومت حزب‌الله و آنهایی که در عراق و سوریه فعالیت می‌کنند، قدرتمند هستند. همچنین مقاومت یمن علیه اسرائیل و متحدان آن در دریای سرخ محاصره دریایی ایجاد کرده است، آمریکا و متحدانش نمی‌توانند با این وضعیت مقابله کنند. دولت بایدن کاملاً به تاکتیک‌های نظامی در غرب آسیا همراه با دیگر مناطق ژئوپلیتیک مانند اوکراین در اروپای شرقی، چین در شرق دور و مرز جنوبی با مکزیک متکی شده است.
 
خبرگزاری قدس: تأثیر رأی دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) بر جنگ علیه غزه چه خواهد بود؟
 
آبایومی آزیکیوی: دیوان بین‌المللی دادگستری در رأی خود در ژانویه اعلام کرد که اتهامات آفریقای جنوبی علیه اسرائیل مبنی بر نسل‌کشی، محتمل است. دیوان بین‌المللی دادگستری باید دستورات قاطع‌تری صادر کند. اگر دولت صهیونیستی پاسخی ندهد، باید از سازمان ملل متحد اخراج شود. این اقدام چندین دهه پیش در قبال رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی به دلیل نظام حاکمیتی آن که بر تبعیض نژادی و سرکوب ملی بنا شده بود، اجرا شد. حکم دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر اقدام فوری نظیر تهدید اخراج و تحریم‌ها، به منزله پیروزی حقوقی بزرگی برای مردم فلسطین، لبنان، عراق، سوریه، یمن و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
 
خبرگزاری قدس: آینده فلسطین و جنگ علیه غزه چه خواهد بود؟
آبایومی آزیکیوی: این تظاهرات گسترده در سراسر جهان در همبستگی با فلسطین، جنبش ضدامپریالیستی را به ابعاد جدیدی ارتقا داده است. هرچند نیروهای نظامی اسرائیل که از سوی دولت آمریکا با هواپیما، بمب، فناوری جمع‌آوری اطلاعات و پوشش دیپلماتیک مورد حمایت قرار می‌گیرد، بیش از 35 هزار فلسطینی را کشته، ده‌ها هزار نفر را مجروح و کل جمعیت را بی‌خانمان کرده است، نیروهای مقاومت همچنان به حملات خود علیه نیروهای نظامی اسرائیل ادامه داده‌اند. بسیاری می‌گویند تحولات از 7 اکتبر به بعد بیانگر آغاز پایان دولت صهیونیستی هستند. اکثریت قریب به اتفاق مردم در سراسر جهان از موضوع فلسطین حمایت می‌کنند. این می‌تواند برای مبارزه در جهت آزادی فلسطین امیدبخش باشد.  
 
انتهای پیام / ع ن / 20




نظرات کاربران

فیلم

خبرگزاری بین المللی قدس


خبرگزاری بین المللی قدس

2017 Qods News Agency. All Rights Reserved

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.